„Cudowne źrebię” – polska baśń ludowa opowiedziana językiem teatru improwizacji i symboliki ciała Jeden król miał piękną córkę i wielu przyjeżdżało starać się o nią. Ale ten tylko miał ją dostać, kto jej imię zgadnie – ale nikt prócz ojca i córki – nie wiedział, jak się ona nazywa – kto zaś nie zgadnie, ten zginie. I zjeżdżało się wielu, a że zgadnąć nie mogli, więc ich ojciec ścinać kazał…
Spektakl oparty jest na baśni ludowej z Lubelszczyzny o tym samym tytule („powieści” spisanej przez Oskara Kolberga [Lubelskie, tom II]). Poprzez ruch, ciało i dźwięk poszukujemy uniwersalnych znaczeń postaci oraz przeżywanych przez nich w baśni historii – odwiecznego poszukiwania siebie nawzajem kobiety i mężczyzny, spełnienia w twórczości, ceny jaką płacimy za szczęście.
„Cudowne Źrebię.” jest efektem poszukiwań znaczeń i badania archetypów w kulturze symbolicznej regionu Lubelskiego oraz próby przełożenia ich na język ciała w archetypach i symbolach.
Językiem współczesnego teatru, tańca i muzyki przestawiamy świat, który w XIX wieku tworzył polską kulturę. Dzięki metaforom spektakl pozwala odbiorcy zgłębić to, co wydaje się być obecnie zapomniane.
Przedstawiony fragment rzeczywistości ukazuje tragizm samotności, niemożność porozumienia się kobiety i mężczyzny.
Reżyseria: Joanna Belzyt (na podstawie przypowieści ludowej „Cudowne Źrebię.”)
Choreografia i kostiumy: zespół
Muzyka: Sławomir Niemiec, Przemysław Łozowski, Maciej Krawczyk
Występują: Joanna Belzyt, Aleksandra Bidzińska + goście
Related
Published by Ładola
mgr Joanna Dominika Belzyt
- performerka, tancerka, choreograf, aktorka, reżyser
- pedagog, instruktor jogi, improwizacji ruchu i symboliki ciała
- terapeuta zajęciowy, dietetyk, doradca dietetyczny, psychodietetyk, coach dietetyczny
Obecnie doktorantka Instytutu Pedagogiki KUL (Katedra Biografistyki Pedagogicznej) w Lublinie. Stypendystka Prezydenta Miasta Lublin, Marszałka Województwa Lubelskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie upowszechniania kultury. Instruktor improwizacji tańca, ruchu i symboliki ciała (dr Detlef Kappert, Instytut Dynamiki Tańca i Ruchu w Essen), technik terapeuta zajęciowy (Zespół Szkół Medycznych Medyczne Studium Zawodowe w Bydgoszczy), doradca dietetyczny, psychodietetyk, couch dietetyczny, instruktor jogi (Poradnia Zdrowego Odżywiania „Dietetycznie Poprawni” w Warszawie).
Z teatrem, spiewem i tańcem związana od 14 roku życia. Autorka, realizatorka i uczestniczka projektów artystyczno-edukacyjnych w kraju i za granicą. Od 2007 roku bada wpływ ekspresji artystycznej na holistyczny rozwój człowieka prowadząc warsztaty i grupy teatralno-taneczne. Wyniki poszukiwań opisała w 2009 roku w pracy „Podejście Gestalt w Edukacji. Wolność tworzenia świadomej rzeczywistości na przykładzie „Warsztatów Twórczych” projektu „Patrząc przez ścianę”. Program „Młodzież w Działaniu.” Od 2010 roku zgłębia arkana śpiewu tradycyjnego i polskiej kultury ludowej. Z połączenia dwóch aspektów: ciała i baśni tradycyjnej, stworzyła w 2013 program warsztatów improwizacji ruchowej i symboliki ciała "KOBIETA: Poszukiwanie znaczeń w baśniowych przypowieściach ludowych zebranych przez Oskara Kolberga".
W 2014 roku rozpoczęła prace badawcze nad wpływem improwizacji ruchowej i improwizacji kontaktowej na holistyczny rozwój człowieka, które rozwija w cyklach warsztatowów kontakt-improwizacji CIAŁO-RUCH-PRZEPŁYW oraz improwizacji ruchowej i symboliki ciała CIAŁO-RUCH-PRZESTRZEŃ
Adeptka: „KARAWANASUN” Reny Mireckiej we Wrocławiu (Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu), DADA HUB (teatr Dada on Bzdulow w Sopocie), Letniej Szkoły Muzyki Tradycyjnej Gogołów 2013 (Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża” w Lublinie), Akademii Praktyk Teatralnych "Gardzienice" (Europejski Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice” w Gardzienicach), Innej Szkoły Teatralnej ("Teatr Wiejski Węgajty. Projekt Terenowy." w Węgajtach), Dramowej Akademii Wolontariackiej (Stowarzyszenie STOP-KLATKA w Warszawie), stażu "Voice and Body" - wg metoda Zygmunta Molika (Instytucie Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu).
Uczestniczka warsztatów śpiewu tradycyjnego u Moniki Mamińskiej przy OMIT "Rozdroża" w Lublinie.
Twórczyni i aktorka teatru improwizacji ruchowej i symboliki ciała „My – Persony”, "Akademia Zet", teatru eksperymentalnego "Horyzontalna Podróż Po Znaczenie" oraz teatru tańca "BelzDancE".
Występowała w: OPT „Gardzienice” w Gardzienicach, "rozruchAUTENTYCZNY" w Bydgoszczy (teatr tańca), "Verte" w Olsztynie (teatr studencki), "Sala 21" w Bydgoszczy (teatr eksperymentalnego słowa), "Witryna" w Bydgoszczy (teatr plastyczny).
Realizatorka projektów edukacyjno-artystycznych: XI i XII SOFT Kontestacje (Fundacja Borówek 27, Lublin), "Na Słomianym Rynku - Spotkanie w Kulturze Słowian" (Fundacja tanTHEO, Lublin), "Pieśni Miłosne Lubelszczyzny - warsztaty i koncert śpiewu tradycyjnego" (Fundacja Borówek 27, Lublin), "Dziady cz II - warsztaty teatralne i inscenizacja" (Fundacja tanTHEO, Lublin), "Afery Teatralne" (Fundacja tanTHEO, Lublin), "Patriotyzm Powstania - rewolucja a ewolucja" (Fundacja Teatrikon, Lublin), "Aktywna Dziesiątka" (Fundacja Nieprzetartego Szlaku, Lublin), "Patrząc przez ścianę" (Fundacja GAUDEAMUS, Bydgoszcz), "Artystyczna Świetlica Wiejska" (Białobłocki Ośrodek Kultury, Białe Błota), "Rewia Ulicy" (Fundacja Yakiza, Bydgoszcz).
Prezes Fundacji „tanTHEO”
Wiceprezes Fundacji "Borówek 27"
Kontakt:mail: joanna.dominika.belzyt@gmail.com
tel: +48 506536747
facebook: joanna.belzyt / Ładola
View more posts